Skip to content

Jubileumi lázban

2006/01/20

Jubileumi lázban

Alan Riding az International Herald Tribune tárcaírója szereti ezt a témát. Rövid időn belül ötödször ír az ironikusan “birthday business” néven nevezett jelenségről, azaz arról, hogyan Használja ki a kulturális marketing a kultúra népszerű és egyetemes figuráinak jubileumait, születésük és haláluk évfordulóit a kultúrafogyasztás növelésére. A mai “page two”-n – a második oldal az effajta tárcák hagyományos lelőhelye – ezúttal Rembrandt és Mozart 400, illetve 250 éves jubileumának ürügyén töpreng a kultúra-marketing sajátosságain.

Szerinte a két óriás népszerűségéhez az egész ünnepségsorozat nem ad hozzá semmit. Akkor mire jó?- kérdezhetnék. Január 27-én, Mozart 250. születésnapján még Salzburg se fog 250 gyertyát gyújtani a nagy tortán, holott a Guinness Records-ba beleférne valami ehhez hasonló akció, a zenész nevét viselő csokoládékészítmény gyártói kezdeményezésére. Riding azért kísérletezik valami értelmesebb indoklással. “Segítenek – mármint Rembrandt és Mozart, vagy mondjuk nálunk a mostanában ünnepelt József Attila – a fiatalabb nemzedék figyelmét felhívni a nyugati kultúra óriásaira, akiket időnként – úgy tűnik – a népszerű (popular) kultúra törpéi kiszorítanak?” – kérdezi Riding. Mi jezsuiták idén hármas jubileumról emlékezünk meg, és persze az ő esetükben is kérdés, vállukra állva nézzük a világot, vagy árnyékukban meghúzódva, vagy éppenséggel fényükben sütkérezve? Szent Ignác, az egyik ünnepelt lelkigyakorlatos módszerei talán erre is adnak választ.

Advertisements
No comments yet

Szólj hozzá!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s