Skip to content

A lebuktatott nyugdíjas

2006/03/02

Kissé bizalmatlanul fogadtam a FIDESZ kampányplakátjait. Biztos, hogy a lakosság hallani akarja, hogy rosszabbul megy sora? Nem öngól az ilyesfajta érvelés? Hisz nem értelmünkkel elemezzük az ilyen üzeneteket, hanem érzelmileg reagálunk. A nyugdíjas néni azonossága körül támadt vita egyfelől megerősített kételyeimben – dr. Börzsönyi Jenőné felháborodottan tiltakozott, hogy ő nem a plakáton látható egyén – azaz szemében szégyen a szegénység. A zuglói szomszédok megszólják. Másfelől a szenvedélyes támadás az ellenpárt részéről, bár nem bizonyít, de sejtetni engedi, hogy az ellenzék itt húsbavágó, valós problémát hozott felszínre, azaz fáj a kampány. Kérdés persze, kinek, kihez szól: azoknak, akik úgy vélik, mi sem változott, sőt a “nemzetközi helyzet kiélezett”, vagy azoknak, akik szeretnének legalább hinni a javulás lehetőségében.

nyugdijas
A vita azonban retorikai szinten is elképesztő. Az index és Tsai. érvelése egy jól épített csapda volt, amibe aztán maguk estek bele. A csapda az volt és maradt, hogy el akarták terelni a vitát arról, hogy végül is romlott, vagy javult a lakosság, illetve a lakosság bizonyos rétegeinek, jelen esetben a nyugdíjasoknak a sorsa, vagy nem?


A 14. havi nyugdíj ötlete és a kormánypárti számokkal ellensúlyozó plakátok mutatják, hogy a felelősök érzik mindkét oldalon, hogy most már igazából valami konkrétat szeretnénk hallani. Ha a konkrétum nem túl kedvező nekünk, tereljük el a figyelmet az argumentumról egy mellékvágányra. Ilyen a vita, hogy kit is ábrázol az ominózus plakát.

És ez persze felébreszti bennem a kommunikáció szakos kutatót és oktatót. A Valós Világ-korban hogyan érzékeljük, mi valós, mi fikció, és mi jelképes? Az utóbbi ugyanis egy harmadik kategória, se nem valós, se nem fikció. Kovács Pisti (őt miért nem keresik meg? De persze jobb lenne szegény fiút békén hagyni…) és Fata Jánosné (az igazi? modell) ilyen szempontból osztoznak minden “modell” sorsában. A szobornak vagy festménynek modellt ülő sem válik “Szabadsággá”, vagy “Pilátussá”, ha mondjuk a Gellért-hegyi szobor, vagy a Munkácsy festmény modelljeként megmintázott személyre gondolunk. Igaz, a szerepjátszásnak vannak kockázatai is. Erzsébet királynő alakját egy egész nemzedék számára Romy Schneider testesítette meg, és ember legyen a talpán, aki képes e nemzedéknek “eladni” egy kicsit is más Erzsébetet. Különös, de a szegény nyugdíjas szerepét vállaló Fata Jánosné személye körüli vita végül is abba az alapkérdésbe torkollik: ki vagyok én?

Reklámok
No comments yet

Szólj hozzá!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s