Skip to content

A nyolcadik főbűn

2007/05/08

7 főbűnMa este a Bálint Közösségi Házban régi jó barátom, Perlaky Tamás filmesztéta vendége volt Dér András, ugyancsak jó barátom és kollégám (a Pázmányon), és bemutatták András az idei budapesti filmfesztiválon a dokumentumfilm kategóriában díjnyertes filmjét, a 7 Főbűnt. Ahogy az ilyen filmklubokon lenni szokott – a ma estit átlagosnál többen látogatták, úgy látszik, az etikai kérdések “kelendők” – a vita ide-oda csapongott, és a legtöbb hozzászóló, a sok megérdemelt dicséret mellett kifogásokat is emelt. Ahogy lenni szokott, mindenkiről kiderült, hogy potenciális filmrendező, hisz legalább 5-6 másik lehetséges film szinopszisát vázolták fel, amikor elmondták, ők mit tettek volna még bele a filmbe, és milyen szempontokból kellett volna még megközelíteni a témát stb. A legérdekesebb azonban az ismételt tézis volt, hogy kéne (elkelne) egy nyolcadik, kilencedik, tizedik főbűn. Ki a gyávaságot hiányolta a hét között, ki a butaságot. Ez utóbbihoz csak annyit: a buták nem tudják, hogy buták, és nem tehetnek róla. Azaz a butaság nem bűn, hanem állapot.


A gyávaság már izgalmasabb tézis. Dér András úgy vélte, hogy a jóra való restség ezt lefedi, de a hozzászóló ugyancsak kikelt az ilyesfajta leegyszerűsítés ellen. Az általam gyakran idézett akadémiai értelmező szótár persze a címszónál kerüli a moralizálást. A MTA szerint gyáva az, aki “természeténél, jelleménél fogva félős”. Félősnek lenni pedig aligha szégyen. A bátor – mert érdemes a fogalom ellentétét is megvizsgálni – az, “aki veszélyben vagy a veszélyes következmények tudatában is félelem nélkül, (legjobb) meggyőződése szerint cselekszik.” Íme, itt egyértelmű az etikai vonzat! A gyávaság nem meggyőződésből fakad, és ha időnként meg is akadályoz cselekvést, akár meg is béníthat, nem vonz maga után szinte automatikusan erkölcsi magatartást, még kevésbé bűnt. Mielőtt a bűnre rákérdeznénk, nézzünk utána a butaságnak, ha már a szótárban lapozunk! Itt a szótár többféle jelentést is megjelöl, és evidens, hogy egyik sem etikai jellegű: 1. gyenge értelmi képességű, nehéz felfogású. | műveletlen, ill. valamiben járatlan. 2. buta emberre valló. 3. A logikának ellentmondó v. érdekeinkkel ellenkező. Mindjárt felmerül a kérdés: miből, miért teszi a logikai kategóriát erkölcsivé a kortárs? Úgy vélem, a bűn fogalmának tagadása és az erkölcs társadalmi szerepének alapos félreértése rejlik e fogalomzavar mögött. Erre utalt egyebek között az is, hogy a filmen megjelenített társalgás részvevői közül többen hiányolták a jogászt. Nem mintha egy jogásznak nem is lenne mondanivalója a témában, de a teológiai bűnfogalom – és erről szólt Dér filmje – nagyon messze áll a jogétól. Ez utóbbi a törvény megsértését tekinti bűnnek. De még a szocializmus virágkorában, 72-ben közreadott értelmező szótér is helyesen jelzi, hogy a vallás szerint a bűn „Az Isten iránti engedetlenség állapota, illetve vmely valláserköcsi törvény megsértése.”

A félreértést még növeli, hogy a köznyelvben –főleg, ha választékos – bűn lehet a megrögzött rossz szokás v, jellembeli fogyatékosság is. Hogy mennyire eltávolodtunk a zsidó-kereszt(y)ény hagyomány bűnről szóló tanításától, azt elképesztő módon szemlélteti „fürkész” beszámolója a a35. filmszemléről az est.hu-ban: „Dér András munkája remek infotainment darab, amely a Spektrum tévé bármely programjával felveszi a versenyt úgy, hogy az „agytágítás” mellett jópofa és laza tud maradni. A filmben egy baráti társaság beszélget a hét főbenjáró bűnről – az asztalnál azonban nem akárkik ülnek, hanem egy pszichiáter, egy szerzetes, egy irodalmár, egy esztéta, egy filozófus, egy közgazdász és egy táncművész. Az ő vitájukat jópofa betétek, többek közt a témáról szóló kultúrtörténeti ismertetők szakítják meg. Aki tehát lemaradt a Hetedik című David Fincherthrillerről és a Magnum jégkrém múlt nyári, „hét főbűn”-terméksorozatáról is, az most töviről hegyire megismerhette a restség, a bujaság, a kapzsiság, a harag, a kevélység, az irigység és a falánkság mibenlétét.”

Jópofának lenni tehát erény, olyannyira, hogy “fürkész” ma este, ha jelen lett volna a Bálint Házban, 10. főbűnként minden bizonnyal az „unalmas”-t jelölte volna meg. Szórakoztató műsor esetén ez igaz, sőt, ez A Főbűn. Az egyetlen. Hátborzongató persze, és egyúttal jó látlelet kultúránk mai állásáról, hogy a dokumentumfilmben is a gyerekek a Magnum reklámot jelölték meg, mint a (7 fő)bűnről szerzett tudásuk forrását. Nem kéne a céget a hittanórák szponzoraként megnyerni? A film alkotói komolyan gondoltak rá! Nem jött össze.

Advertisements
One Comment leave one →
  1. Monostori Martina permalink
    2007/05/10 12:24

    Lehet, hogy túl agyafúrt a véleményem, de a butaságból ugyanúgy fakadhat bűn, mint a többi hétből. Ha abból indulok ki, hogy a butaság azonos lehet nem csupán a képességek hiányával, hanem a tudatlansággal, járatlansággal, műveletlenséggel, akkor szerintem helyben is vagyunk. Aki ugyanis buta, mert bár megismerhetné Isten kinyilatkoztatását, de nem teszi, így tudatlan marad pl. a bűn fogalmáról, és látszólag “ártatlanul” (hiszen nem ismeri a törvényt) követ el bűnöket, az valójában nagyon is bűnös. Hiszen önhibájából nem ismeri a törvényt. Ahogy mondani szokták, a törvény nem tudása nem mentesít a felelősség alól. Manapság rengeteg ember él ebben az állapotban, és félek, egyre több. Isten törvénye, kinyilatkoztatása önmagában is logika, ha nem is feltétlenül arisztotelészi értelemben, de hát vol van Arisztotelész Istentől… :)))) Hiszen megvannak azok a lehetőségek és eszközök, hogy nagyon is sok kortársunk tisztába jöjjön az erkölccsel – ha akar. Akar-e? Hiszen talán az sem a véletlen műve, hogy Magyarország, de különösen a nagyobb városok, ahogy az utóbbi általában jellemző Európában, ismét missziós területekké váltak. Nem a végtelen butaság levét isszuk ebben is? Bevallom, gyakran nem is feltétlenül gonoszságot látok rengeteg ember minősíthetetlen magatartásában, hanem a butaságot, a tudatlanságból fakadó önzést.

Szólj hozzá!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s