Skip to content

2011. december 11. advent 3. vasárnapja „B” év

2011/12/13

Nem tagadta, hanem megvallotta

Abban az időben föllépett egy ember: az Isten küldte, és János volt a neve. Azért jött, hogy tanúságot tegyen, tanúságot a világosságról, hogy mindenki higgyen általa. Nem ő volt a világosság, hanem (azért jött, hogy) tanúságot tegyen a világosságról. János így tett tanúságot: A zsidók papokat és levitákat küldtek hozzá Jeruzsálemből, hogy megkérdezzék őt: Ki vagy te?Erre megvallotta, nem tagadta, hanem megvallotta: nem én vagyok a Messiás. Ezért megkérdezték tőle: Hát akkor? Talán Illés vagy?Nem vagyok – felelte. A próféta vagy? Erre is nemmel válaszolt. Azt mondták neki: Akkor ki vagy? Mert választ kell vinnünk azoknak, akik küldtek minket. Mit mondasz magadról? Ezt felelte: A pusztában kiáltó hangja vagyok: egyengessétek az Úr útját, amint Izajás próféta mondta. A küldöttek a farizeusoktól jöttek, ezért megkérdezték: Miért keresztelsz hát, ha nem te vagy a Messiás, sem Illés, sem pedig a próféta? János így válaszolt: Én csak vízzel keresztelek. De köztetek áll az, akit nem ismertek, aki utánam jön, s akinek még a saruszíját sem vagyok méltó megoldani. Ez Betániában történt, a Jordánon túl, ahol János tartózkodott és keresztelt. Jn 1, 6-8; 19-28

Nem tagadta, hanem megvallotta” – mondja nyomatékkal János evangélista, amikor a papok és leviták a Keresztelővel folytatott párbeszédét kommentálja. Különös egy válasz arra a kérdésre, hogy ki vagy? Főleg, ha a megkérdezett úgy folytatja: „Nem vagyok a Messiás” – ami, ugye, testvérek között is tagadás? Ha belegondolunk, valójában annyit jelent: bármennyire is megfelelne a ti logikátoknak, nem adom ki magamat annak, ami/aki nem vagyok, bár a jelek arra mutatnak, hanem vállalom valós küldetésemet, melyet Istentől kaptam, és nem modellekhez, mintákhoz igazodik, elvárásokhoz a nagyközönségben, vagy a szakértők véleményében. Ellenfeleinek igyekezete persze érthető: valami ismerthez, egy bevett mintához akarják viszonyítani, újszerűsége idegen és zavaró. S mivel ez lesz Jézus sorsa is, fontos, hogy Keresztelő János most egyértelműen elhatárolja magát a kliséktől!

János Adyval elmondhatja: Se utódja, se elődje nem vagyok senkinek…. Nem az ismert próféták utánzója és követője, ő minta nélküli. Radikálisan új. És aki „utánam jön”, az sem lesz a követője, hanem még radikálisabban új lesz, Minden szempontból fölülmúlja a „pusztában kiáltó” hírnököt.

Mindez nem egy „egyszer volt, hol nem volt történet,” hanem útmutatás nekünk is az adventi időben: engedjük a radikálisan újat megnyilvánulni életünkben, ne a tavalyi ismétlését várjuk.


Reklámok
No comments yet

Szólj hozzá!

