Skip to content

Milánói levél – első nap (január 9.)

2012/01/10

Mailand 32 tornya

San Fedele

Most egy hétig Mailand 32 tornyát fogom látni, hogy Háry Jánost idézzem. Nagyabony kettős tornya nem hiányzik, igaz, csak egy hétre jöttem ide. A Fondazione San Fedele szociális és kulturális központban tanulmányozom, hogyan lehetne hatékonyabban szolgálni az igazságosság ügyét Budapesten, a magyar kontextusban, társadalmi környezetben. Az olasz jezsuiták alapítványa az ötvenes évek óta szolgálja az ügyet, a lombard főváros szívében, egy ugrásnyira a dómtól.

Tegnap, 9-én hajnalban keltem, mert a WizzAir nem ismer tréfát. Mivel legutóbb a marisvásárhelyi járaton kis híján a repülőjegy összegét fizetették ki velem, mert csomagom mérete 5 centivel túllépte az engedélyezett 55x40x20 centit,ezúttal vettem egy ennél kisebb Samsonite-ot, remélve, hogy hosszú távon kifizetődik a beruházás. Így persze két csomag kellett, a másik édesanyám klasszikus bőröndje volt, melynek méretei egy évtizede még megfeleltek a  légitársaságok által előírt méreteknek. Hiába, nem csak laposodó világunk lesz egyre szűkebb, de csomagjaink is…

A Liszt Ferenc egyes terminálján már feltűnt, hogy Bergamo volt megjelölve úti célnak, és nem Milánó. Rémlett, hogy az odébb van. Mint kiderült 1 1/2 órányira. Igaz, tettünk egy kis kitérőt Malpensába, az ottani repülőtérre, gondolom, néhány utas lefizette a sofőrt, mert az északnyugaton fekszik Milánó felől nézve, míg Bergamo északkeletre. Milánó repülőtere voltaképpen a Linate lenne, de ahogy Lino, a San Fedele igazgatója elmagyarázta nekem, az a gazdagok repülőtere. Bergamo választása olyan, mintha Budapestre készülve Székesfehérváron szállnánk le, és onnan busszal mennénk Pestre. Amúgy a buszjegy ára 9.9 € volt. A buszon különben szinte mindenki aludt, csak a mellettem ülő fiatalember nem, aki mobilján sorra felhívta barátait, hogy beszámoljon kijevi élményeiről. Ennek megfelelően én se bóbiskolhattam, holott a reggel 4 órai felkelés éreztette álmosító hatását. Végre megérkeztünk a milánói pályaudvarra. Onnan a 3-as, sárga metróval mentem a dómig. Két bőrönddel kissé körülményes volt, de ismerve az itteni taxisok mohóságé, inkább a Lino barátom előző napi mailjében leírt útvonalon közelítettem meg szálláshelyemet. A dómban most nem értem rá gyönyörködni, ez a kedd délelőtti program lesz, hanem a II. Viktor Emánuel királyról elnevezett pompás galérián áthaladva értem el  a Piazza San Fedelére, melyet a bankok uralnak.  A templom maga, melyre még visszatérek, inkább egy pogány görög templomra emlékeztet, pedig a jezsuiták építették 1559-ben. Mint olvasom, a lombard ellenreformáció építészetének mintája lett. Belül manierista festmények díszítik, no, ezt most, ha befejtem naplómat, ellenőrzöm, hisz 12:45-kor lesz a mise (reggel 7:50-kor is volt egy, de ma (kedd reggel pótlom a bejegyzést) ki kellett pihennem a tegnapi fárasztó utat.

Risotto

Ebédre – mi más – pasta volt, azaz tészta, volt, pestóval. A főétel errefelé másodrendű, nem is volt olyan jó, mint a mesés “előétel”, a hús jó rágos volt, de a paradicsommártás hozzá jeles. A kötelező szieszta után bekopogott hozzám Lino Atya, és körbevezetett. Az ötemeletes bérház – itt szerényen palazzónak mondják, ami mégis csak palotát jelent – egy lenyűgöző kulturális komplexum, 400 személyes filmszínházzal, tágas kiállítási teremegyüttessel, és pezsgő kulturális, tudományos és társadalmi élettel, illetve, hála a szomszédos plébániának, gazdag spirituális programmal. Ennek leírását lépésekben tervezem, most egyszerre szinte fárasztó  lenne.

Elsőnek a könyvtáros fogadott, övé a 4. emelet. A könyvtár fizikai állományánál jóval impozánsabb a virtuális könyvtár, melyet egy tucatnyi hasonló profilú lombard, főleg milánói, szervezettel közösen hoztak létre. Minderről bővebben honlapjukon. A hálózat neve Bibliorete.   Erről külön bejegyzést készítek! Sok szempontból mintakép lehetne, persze nálunk hiányzik az állami társszereplő, ugyanis a felületet a lombard tartomány biztosítja. Nagy előnye, hogy a jezsuita folyóiratok – minden cikk – is ugyanazon e honlapon szerepelnek. Ez nekünk is kínálkozó megoldás lehetne!