Skip to content

A sárga taxi (Mária Rádió Jegyzetek 47)

2013/09/04

Mint New Yorkban

Mint New Yorkban

Amikor 16 év emigráció után újra Magyarországra látogattam, a létező szocializmus jó néhány meglepetést tartogatott számomra. Apróságokban mutatkozott meg a valós kiléte. Voltak persze előnyei is. Így például, a színház nagyon olcsó volt, még a magyar pénztárcának is, hát még a „külföldre szakadt hazánkfia” szemében. Elmentem hát a Vígszínházba. Amikor a darab végén kijöttem a színházból, jócskán esett az eső. Taxit kerestem, de sehol nem volt egy sem, ami egy színház tájékán egy előadás után nekem nyugati szemmel elég furcsának tűnt. Akkoriban persze nem volt még mobiltelefon, hogy azon hívhattam volna egy kocsit. Kezdtem elkeseredni, amikor mellém szegődött egy fiatalember és halkan megkérdezte: „Kér magántaxit?”Nem is tudtam, hogy van olyan” – válaszoltam meglepetve. Amiből megtudhatta, ha addig nem lett volna neki világos, hogy „külföldi” vagyok. Kissé bizalmatlan voltam, de végül is beszálltam az általa valahonnan egy rejtekből odaintett Ladába. A Margit hídon egy rendőrautó tűnt fel mögöttünk, majd leelőzött minket. Én bevallom, izgultam, de a feketén taxizó pesti polgár nem. Amikor a Csaba utcában kiszálltam, barátomnak, akinél megszálltam, íziben-melegében elmeséltem vélt kalandomat. Géza elmosolyodott, majd megsúgta, hogy ne mondjam el a feleségének, de ő is magántaxizik. Ez a zsebpénze, amiről az asszony nem tud, vagy legalábbis úgy tesz, mintha nem tudna. – fűzte hozzá. Aztán Pesten járva rendszeresen igénybe vettem a magántaxik szolgálatát, sőt, valójában állami taxiba nem is nagyon szálltam be.

Mérlegelés

Mérlegelés

Mindez óhatatlanul eszembe jutott, hogy a friss fővárosi taxirendelet nagy port kavart fel: Mától fogva minden taxinak egy tarifát kell alkalmaznia. Magasabbat. Nem is vártam mást! A főpolgármester szerint mindenki jól jár. Egy politikustól nem is várhat az ember más értelmezést. Állítólag a szolgáltatás jobb lesz. Miben áll ez a javulás? Ezt nem tudni. A kocsik modernebbek lesznek, – olvasom, de fogadni mernék, ez kevés utast érdekel. Ez a taxis dolga. Az egységes tarifából még nem adódik, hogy például ne kelljen 20-30 pereket várni, hogy aztán közöljék az utassal, hogy nincs szabad kocsi. Sőt, az egyik vállalat, mely alacsony tarifáiról volt ismert,  megtette velem azt is, hogy az előző este megrendelt kocsit, mellyel a repülőtérre mentem volna, öt perccel a tervezett időpont előtt mondta le. Akkor minek rendelek előre? – kérdeztem. Vállat vontak, gondolom, legalábbis nem kértek bocsánatot, hanem kioktattak. Szóval jó lenne egy taxis ombudsman, de persze lehetne ő egy személyben a BKK ügyes-bajos dolgainak is kezelője. Mert gondolom, nem sokat használ, ha Tarlós úrnak írok. Van neki elég baja a 4-es metróval. De ideje lenne, ha eljutnánk egy civilizáltabb státuszra taxin is, villamoson is.

Mária Rádió – Jegyzetek (47) – 3,5’ röpirat az etikáról ( „Taxi” Elhangzott 2013. szeptember 5-én 

Reklámok
No comments yet

Szólj hozzá!

