Skip to content

A festett anarchia – a falfirkák üzenete (MR 51)

2013/10/29

Csak krikszkraksz?

Csak krikszkraksz?

Nemrégiben összehasonlítottam a fővárosi önkormányzat keményvonalas hajléktalanpolitikáját és a látszólag toleráns magatartását a graffitikkal szemben. Illogikusnak tartottam és tartom, hogy üldözik a szegény fedélnélkülieket, miközben a falfirkaművészek szabadon garázdálkodnak. Ez is kettős mérce, pedig, ugye, a polgári oldal szereti ellenfeleinek kétszínűségét pellengérre állítani? No, de ismerjük a szálka és a gerenda történetét!

Mármost, a graffiti (egyes számban graffito) a Wikipédia szerint bármilyen köz- , vagy magántulajdonba/-ra karcolt, vésett, festett vagy más módon készített rajz vagy írás. A graffitit sok ember elítéli és vandalizmusnak tekinti, mivel csekély mértékben hordoz művészi értéket (esetleg a leendő művész vázlatfüzetének tekinthető), másrészt a magántulajdon durva megsértését jelenti.” Fogadni mernék, ha népszavazást tartanánk Budapesten, ez a vélemény lenne túlsúlyban. Ki ne bosszankodna, ha frissen tatarozott házát másnap reggel frissiben összefirkálnák? Hát ezeknek semmi sem szent? kérdezik. Nem, a „művész urak” ugyanis többnyire anarchisták. Credójukat, hitvallásukat, pár éve egy feliratban meg is fogalmazták: „Semmi hatalmat senkinek”… Nem mulatságos? Hisz aki ezt a falra írta, vette magának a hatalmat, hogy más ingóságait propagandafelületnek használja… Amúgy az épületnagyságú reklámoknak sem vagyok híve, még ha a háztulajdonosokat ki is békíti az érte fizetett bér. Mert a köztér mindenkié, nem csak a fal tulajdonosáé.

Ismert motívum - új üzenet

Ismert motívum – új üzenet

Bár graffitik voltak az ókorban is, és a nagyvárosi kultúra velejárói – kinek jutna ilyesmi eszébe falun? – tudomásom szerint a ’68-as generáció önkifejezésének és lázadásának lettek eszközei. „L’imagination au pouvoir” – Hatalmat a fantáziának! – , ez volt a párizsi „mai ’68”, a 68-as május hírhedt jelmondata. A kreatív fantázia azonban idővel elfogyott, maradt a birtokháborítás, és a fojtogató légkör, a környezet lélekölő lepusztulása. Sovány vigasz, hogy idővel néhány művész is felfedezte a műfajt. Ők a művészetet a múzeumból az utcára vitték. Hírhedt mostanában az identitását titkoló feltehetően brit Banksy, akinek vizuális üzenetei valóban elgondolkodtatóak. S lám, mit tesz a kapzsiság? Nem a tulajdonát féltő háztulajdonosok távolítják el alkotásait, hanem szemfüles műkereskedők, akik akár dollár-százezreket is kapnak érte (és mellesleg eközben rongálják a falakat…). Igaz, Banksy vagyonát is 20 millió dollárra becsülik! A kapitalizmus utolérte és bekebelezte a tiltakozást. Minden üzletté lesz. Jó üzletté! Eközben várjuk, hogy Pesten is megjelenjen legalább egy mű, mely nem exhibicionista álművészek üzenete a többi bandának, hanem társadalmi üzenet. Nekünk. Mindenkinek. S netán művészet is?

Mária Rádió – Jegyzetek – 3,5’ röpirat az etikáról 51 (2013.10.29) Graffiti (Az utca lett a múzeum?)

Ui. Hozzszólásként graffitit kérek, Ide….

Advertisements
2 hozzászólás leave one →
  1. Tasi Lszl permalink
    2013/10/29 13:51

    Kedves Ulrich!

    Azrt ne feledkezznk meg az vegkarcolkrl sem!

    Nem tudom, van-e valami nevk, de azt tudom, hogy ennl ocsmnyabb dolog kevs van a vilgon!

    Megzavarni a tisztn ltst, elcsftani az ablakot, hogy ne lssunk, ne jusson be akadlytalanul a fny.

    Ez egyszeren olyan gonoszsg, mint a meglli menetrend lefestse, lthatatlann ttele. Ez kzssg ellenes bntett.

    Ki kellene mondani, s azzal bntetni, hogy hnapokon t takartsa a tblkat, vagy menjen el veggyrba minsgi ellenrnek.

    Szeretettel;

    Tasi Laci

    +3630 73 74 728

    +3670 947 13 26

    tasi.laszlo@upcmail.hu

    _____

  2. Csalótzky Annamária permalink
    2013/10/29 16:59

    Ha figyelsz észreveheted: Verőce különös kis település. Falu. Falu ? Valaha a pesti értelmiség nyaralóhelye volt. Lakik itt most gazdálkodó parasztember, városból menekült értelmiségi, újgazdag természetbarát, Erdélyből átköltözöttek, aztán cigánycsaládok. Itt a Börzsöny, a Dunapart, szemben a Visegrádi hegyek. A reggeli vonat 35 perc alatt visz e ritka lepkés, őzikés, vaddisznós paradicsomból a “bűnös, büdös városba”. Beszélik, hogy Bethlen Farkas ősei lóháton érkeztek ide. menekültként. Most Farkas a polgármester. A vasárnapi misén különösen rétegzett hivőkavalkád látható. Nyáron fehér öltönyös szalmakalapos nádbotos öregurak jelennek meg. Hazajönnek Amerikából. A vonathoz vezető aluljáró egy részén hieroglifák vastag feketével mázolva. Ronda, de illeszkedik a csunyácska funkcionális, rideg átjáróhoz.
    És akkor egy reggel egy festőművésznő kijött ide palettájával és sámlijával és a szebbik szakasz két üres fehér falára naiv művészi tájképet festett. Dunapart, Visegrádi hegyek, a parton pedig őzek, nyulak, szöcskék, katicabogarak, virágok, lepkék, tollászkodó vadkacsák. Szines térkép a helységről.
    Megijedtem ! Istenem, holnapra majd valaki rámázol valami rondát !!! És nem !!! NEEEEEM !
    Évek óta érintetlen. Gyerekek megállnak előtte, felnőttek megmosolyogják az idilli képet. Évek óta, évek óta !!! ÉRTITEK ??? Féltem nagyon. Pedig lehet, hogy nem kellene.

    Nézzétek meg a youtubon egy amatör felvételen.http://www.youtube.com/watch?v=26pIRD1MMLA. Ha nem megy akkor keressétek “Verőce vasutállomás”cimen ugyanott.

Szólj hozzá!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s