Skip to content

Álmatlan magyarság (Mária Rádió Jegyzetek 57)

2014/02/03

Szép álmokat!

Szép álmokat!

Egy barátom nemrég azt kérte, hogy írjam meg neki, vajon jól emlékszik-e arra, amit egy római útja során egy magyar kispaptól hallott. A kispap szerint a jezsuitáknál világosan rangsorolják, mely tevékenységeket helyezzünk előre életünkben. Az öt tevékenység, amelyek legfontosabbak életünkben, az étkezés, az ima, a felebarát segítése (más szóval a közösségi élet), az alvás és a testgyakorlás. Az erdélyi kispap szerint a jezsuitáknál az első helyen az alvás áll. Tényleg így van ez nálatok? – kérdezte a levélíró, aki maga is az alvást az első helyre tenné. Ezt követné az ima, a közösség, a testi szükségetek – így az evés-ivás és a testgyakorlat– míg ő személyesen a munkát és a tanulást tenné ötödik helyre. A munkát? Barátom alaposan megdolgoztatott. Első menetben csak azt tudtam neki válaszolni, hogy sorrendje nekem rokonszenves. Az alvás fontosságát Jálics Ferenc atya minden évben a nyolcnapos lelkigyakorlat elején elmagyarázta: addig nem tudsz elmélkedni, amíg ki nem aludtad magadat!”

Altató tévé

Altató tévé

Mesterem az imát teszi a második helyre. Barátom azonban szívós ember. Járjak utána!- kérte. A nyomaték kedvéért küldött egy-két tudományos cikket az alvás jelentőségéről. Magam is elkezdtem böngészni a világhálón. A hvg tavalyi cikke, például, azzal kezdődik, hogy a „rossz alvás drámai hatással van ránk”… A kialvatlan ember rossz közérzetével megmérgezi a légkört. Ezt ugye, mindnyájan megtapasztaltuk, amikor úgymond, valaki „bal lábbal kelt fel.” Az álmatlanság eközben a tudományos kutatás tárgya lett. Kiderült, hogy ha 10 óráról 6 órára csökkentették a kísérleti alanyok alvási idejét, akkor ez több mint 700 gén tevékenységét módosította. A test megzavarodott. A fehérjék, melyek a növekedést, de a zavartalan működést is szabályozzák, egyebek között az immunrendszert is, nem tudták kellően ellátni feladatukat. Ha a sejtek nem újulnak meg, megbetegszünk. S mellesleg el is hízunk…

Mindez nem csak kísérleti körülmények között figyelhető meg, hanem, hála a számítógépek képernyőinek, egyre többen zombikká válnak, köztük gyerekek is. Az ő csökkenő iskolai teljesítményük régóta szóbeszéd tárgya a nevelők körében. Amúgy mi magyarok ebben is az élen járunk. A magyar lakosság fele számol be alvászavarról. Nekem ezek az egészségügyi jelzések elegendők. Nem gondolom, hogy az emberek egy jezsuita intelmeire jobban hallgatnának, mint az orvosokéra…

Az állítólagos ötös szabálynak azért utána néztem a rendalkotmányban. Amikor Szent Ignác a III. részben a próbaidőt töltőkről, a novíciusokról rendelkezik, főleg a csendet hangsúlyozza. Ez az első fejezet tárgya. A csend itt lelki csendet jelent, nem pusztán a zaj hiányát, ami mellesleg a jó alvás egyik előfeltétele… A 2. fejezetet Szent Ignác a „test megőrzésének” szenteli. A 294. pont szerint „jelöljük ki az étkezés, alvás és felkelés idejét és azt mindenki egyöntetűen tartsa be”. Majd hozzáteszi: „Vegyük ebben kellően figyelembe az Úrban az egyes személyek adottságait” (296). A személyre szabott mérték mellett a mértékletesség a fő szabály, azaz, semmilyen irányba ne túlozzunk! A 298. pont, például, kimondja: „nem kívánatos valakit annyi testi munkával terhelni, hogy az a szellemet elnyomja, és a test kárát vallja”. S végül: „Általában hat-hét órányi alvás elegendőnek tűnik.” (301.) A tényleges, személyre szabott idő meghatározását Ignác az elöljáró okosságára bízza. Nos, ki veszi át az okos elöljáró szerepét a többség, a mai fiatalok esetében? Lehetünk-e önmagunk okos elöljárója?

Mária Rádió – Jegyzetek – 3,5’ röpirat az etikáról 57 (2014.02.06.) ÁLMATLANOK

Advertisements
No comments yet

Szólj hozzá!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s