Skip to content

Évközi 14. vasárnap A év (2014)

2014/06/23

 

A Magasban

A Magasban

Magasztallak téged Atyám,

Abban az időben Jézus megszólalt, és ezt mondta: „Magasztallak téged ég és föld Ura, mert elrejtetted mindezt a bölcsek és okosak elől, és kinyilatkoztattad a kicsiknek!  Igen, Atyám, így tetszett neked! Az én Atyám mindent átadott nekem, és nem ismeri a Fiút senki más, csak az Atya, s az atyát sem ismeri más, csak a Fiú, és akinek a Fiú ki akarja nyilatkoztatni. Jöjjetek hozzám mindnyájan, akik fáradtak vagytok, és terhek alatt görnyedtek: én felüdítlek titeket! Vegyétek magatokra igámat, és tanuljatok tőlem, mert én szelíd vagyok és alázatos szívű – és nyugalmat talál lelketek. Mert az én igám édes, s az én terhem könnyű.” Mt 11,25-30

 

Magasztal – milyen fennkölt is e szó, de egyúttal mennyire idegen a köznapi füleknek! Talán kiérezzük belőle a „magas” szavunkat. Aki magasztal, az magasba emel. Nos, évezredeken át Istent valahol a magasban véltük, elérhetetlenül, a felhők felett, vagy a hegycsúcson, a szent hegyen.  Aki valakit felmagasztal, az a dicsért személyt képletesen ilyen olimposzi magasságokba emeli.

 

Távol és mégis közel?

Távol és mégis közel?

Milyen szép ellentét, mily izgalmas paradoxon, hogy egyfelől Jézus Atyját az „ég és föld urának” mondja, tehát kinyilatkoztatja, hogy nem lehet őt jelképesen száműzni valahova a magasba, tőlünk”kellő” távolságban, hisz mindenütt jelen van, másfelől úgy indokolja e dicséretét, „mert” Atyja elrejtette mindezt a bölcsek elől. Mi is ez a „mindez”? Szó szerint „minden”: az Atya delegálása teljes körű, és a Fiú ezt a mindent nagylelkűen megosztja velünk. És ez nem öncélú tudás, nem gnózis, mint egyesek hinni szerették volna és ma is szívesen kisajátítanák maguknak az ajándékba kapott tanokat! Itt elsősorban lelki vigaszról, valóságos felüdülésről van szó. S ha valamit tanulhatunk, az nem ezoterikus rejtett tan, hanem alázat és szelídség. Jézus nem új tanokkal terhel minket, hanem nyugalmat ad. Magasztaljuk őt ezért! 

 

2014. július 6.

Reklámok
One Comment leave one →
  1. 2014/06/23 20:00

    Lehet bután ,a magam egyszerűségében fogalmazom ,de szerintem ISTENT ,nem fent és lent kell keressük ,hanem a másik társunkban kell megtaláljuk.Amint az írás mondja ,nincs olyan bűn ami ki ne tudódna,szerintem nincs olyan dolog se ,amit ISTEN ne fordítna javunkra.Személyes életemből mondom!—csakis meg kell tanúlnom ,,szelidnek s alázatos szivűnek lennem.Ezért áldom ŐT ,minden időben!

Szólj hozzá!

