Skip to content

Húsvét 6. vasárnapja B év 2015

2015/05/08

Azt parancsolom nektek, hogy szeressétek egymást.

Nem ilyen parancs...

Nem ilyen parancs…

Abban az időben Jézus ezt mondta tanítványainak: Amint engem szeret az Atya, úgy szeretlek én is titeket. Maradjatok meg az én szeretetemben. Ha megtartjátok parancsaimat, megmaradtok szeretetemben, ahogy én is megtartottam Atyám parancsait, és megmaradok az ő szeretetében. Ezeket azért mondtam nektek, hogy az én örömöm legyen bennetek, és örömötök ezzel teljes legyen. Az az én parancsom, hogy szeressétek egymást, amint én szerettelek titeket. Nagyobb szeretete senkinek sincs, mint annak, aki életét adja barátaiért. Ti barátaim vagytok, ha azt teszitek, amit parancsolok nektek. Nem mondalak titeket többé szolgának, mert a szolga nem tudja, mit tesz az ura. Barátaimnak mondalak benneteket, mert mindazt, amit hallottam Atyámtól, tudtul adtam nektek. Nem ti választottatok engem, hanem én választottalak titeket, és arra rendeltelek, hogy elmenjetek és gyümölcsöt hozzatok, maradandó gyümölcsöt. Bármit kértek az Atyától az én nevemben, megadja nektek. Azt parancsolom nektek, hogy szeressétek egymást. Jn 15,9-17

 

Mottó:  Azt parancsolom nektek, hogy szeressétek egymást.

Testvéri szeretet

Testvéri szeretet

Nemde, különös parancs? Kell ilyesmit parancsolni? Lehet ilyesmit parancsszóra tenni? Könnyen kimondjuk: parancsra nem kell, és nem lehet szeretni. Az „örök szovjet-magyar” (és mongol-magyar, török-magyar stb.) barátság jól szemlélteti ezt. A bökkenő az, hogy sem a barátság (ami persze még nem szeretet, bár néha több…), sem a „parancs” szavak érelme nem azonos a két szövegben, a két kultúrában.

Amikor Jézus parancsról beszélt, azt olyan kultúrában tette, mely a törvény uralma alatt állt, a törvény volt a szuverén, az Úr. Szolgái azonban jócskán megnehezítették a népnek, hogy szerethesse a törvényt. S persze a törvényt kizárólag az Úr kedvéért kellett szeretni. Erről szól a három első parancs, s valójában a negyedik is, hisz a szülők a kapocs az Úr és a nép között. És amint az a főparancsból kiderül, a többi hat parancs is végső soron a szeretetről szól, a felebarát szeretetéről. Ezt a hatot foglalja össze Jézus az új, a tökéletes parancsban: Az az én parancsom, hogy szeressétek egymást. Egymást szeretni, a közösségben. Ez lenne olyan nehéz? Erre kell figyelmeztetni?  Ha a szeretet nem egy homályos érzés, hanem cselekedeteink rugója, akkor persze hamar belátjuk, hogy ez valóban rendező elv lehet és kell, hogy legyen. Nehéz azért, ugye? Nos, Jézus tapintatosan felajánlja segítségét: Bármit kértek az Atyától az én nevemben, megadja nektek. Csak kérni kell hát!

Meghallgathatod/megnézheted a Bonum TV-n is!  http://bonumtv.hu/vasarnapi-gondolatok

2015. május 10.

One Comment leave one →
  1. Csalótzky Annamária permalink
    2015/05/09 00:51

    Azért azt tudatosíthatjuk, -mert sokan másképpen gondolják-hogy a szeretet nemcsak spontán érzelem, hanem tudatos jóakarat Jézus nyomán. Ha nem igy volna hogyan tudnánk teljesíteni az ellenség szeretetének parancsát? Ez igyértelmezve nem is nehéz, HA tudjuk, hogy nem arra gondolunk, hogy keblünkre öleljük ellenségünket mint édesanyánkat,testvérünket,,hanem csakis arra,hogy tudatosan csak a jót tesszük ellenségünkkel is.

Szólj hozzá!

