Skip to content

Milyenek a fiatalok? (MR 107)

2017/02/15

1_1hm-1Sírva vigad az ifjúság címen kommentálja Hutter Marianna a Magyar Nemzetben a Magyar Ifjúság Kutatás 2016 tegnap közzétett gyorsjelentését. A cím kissé bulváros, hiába is olvastam el kétszer, a cikk nem adott magyarázatot az ütős címre. Engem viszont lelkesít nem egy eredmény, az például, hogy a fiatalok változatlanul családpártiak, hazafiak, és az is, hogy ezúttal a határon túli fiatalokat is bevonták a kutatásba. Mivel nem említik az ellenkezőjét, feltételezem, hogy azonos vagy nagyon hasonló válaszokat adtak, mint határon innen. Ennek azért még utánajárok! Az is megörvendeztetett, hogy jelentősen megnőtt azok száma, akik úgy vélik, hogy a „demokrácia minden más politikai rendszernél jobb”, tudni illik 40 %-ról 55 %-ra! A korábbi években nem egyszer riogattak minket a jobboldali szélsőségesek térnyerésével. Ha ez valaha is igaz volt, ma már nem ez. Bauer Béla szociológus, felkért kommentátor úgy értékelte a kutatás eredményét, hogy „a mai fiatalok tehetségesek, nagyobb bizalommal fordulnak a jövő felé, fontos nekik a család, a közösséghez és a nemzethez tartozás.” Ezek után nekem senki se „a mai ifjúságozzon”!

Jó étvágytalanságot!

Jó étvágytalanságot!

Persze vannak fura eredmények is. Arra a kérdésre, hogy milyenek szeretnének lenni, 38,3 % válaszolta, hogy „okosabb”, 36. 8 %, hogy „szebb”, de 40,7 hogy „soványabb”, illetve 40,1 %, hogy „sportosabb”. A reklám hatása? A szülők, a felnőttek utánzása? A fogyasztói társadalom köszönt vissza a következő vágyakban is, amikor a fiatalok 21,3 %-a lenne szívesen „jobban öltözött”, 25,9 % „gazdagabb”, 20, 6 % „magasabb” – amit még a marketing sem tud megoldani – de 18,4 %, azaz szinte minden ötödik fiatal „nem szeretne másmilyen lenni”.

Akiknek nem jut kapanyél

Akiknek nem jut kapanyél

Ami persze mint vállalkozói szemináriumok vezetője elgondolkoztatott, és a politikát is kellene, hogy aggassza, a tény, hogy 60 %-uk nem tartja valószínűleg, hogy az elkövetkezendő 2-3 éven belül saját vállalkozást vagy startup céget indítson. Pedig 74,7 %-uk, azaz 4 fiatalból 3, azt szeretné, hogy „legyen jó munkám, amit élvezek”. A kérdés, ki biztosítja majd, hogy létrejöjjön elég állás a végzősöknek? Sőt, ráadásul vonzó is legyen? Kérdezem: Mi a média felelőssége, hogy a negatív kép, amelyet az ügyeskedő vállalkozókról, mint született csalókról mutat, pozitív, vonzó képpé alakuljon át?

Megnyugtató az is, hogy a fiatalok kétharmada kizárólag Magyarországon képzeli a jövőjét, ám egyharmaduk hosszabb-rövidebb ideig dogozna vagy tanulna külföldön. Csak remélni tudjuk, hogy a Brexit nem dönti romokba az ilyen álmokat. Mert Kazahsztánban nem sokan szeretnének tapasztalatokat gyűjteni.

mik_infografika_web-750x864

 

Mária Rádió – Jegyzetek – 3,5’ röpirat az etikáról 107 (2017.02.16.) MAGYAR IFJÚSÁG

Reklámok
No comments yet

Szólj hozzá!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s