Skip to content

Évközi 7. vasárnap_A év (2017)

2017/02/17

Szembe a gonosszal

Szembe a gonosszal

Ne szálljatok szembe a gonosszal.

Abban az időben: Jézus így szólt tanítványaihoz: Hallottátok, hogy a régieknek ezt mondták: Szemet szemért, fogat fogért. Én pedig azt mondom nektek: Ne szálljatok szembe a gonosszal, hanem ha valaki arcul üt téged jobb felől, tartsd oda neki a bal arcodat. Aki perbe fog, hogy elvegye a ruhádat, annak add oda a köntösödet is. És ha valaki egy mérföldnyire kényszerít, menj vele kétannyira. Adj annak, aki kér, és aki kölcsönt akar, el ne fordulj tőle. Hallottátok, hogy ez mondták: Szeresd felebarátodat és gyűlöld ellenségedet. Én pedig azt mondom nektek: Szeressétek ellenségeiteket. Tegyetek jót azokkal, akik gyűlölnek benneteket, imádkozzatok azokért, akik üldöznek és gyaláznak titeket, hogy gyermekei legyetek mennyei Atyátoknak, aki fölkelti napját jókra és gonoszokra egyaránt, és esőt ad mind az igaznak, mind a bűnösöknek. Ha ugyanis csak azokat szeretitek, akik titeket szeretnek, ugyan mi lesz a jutalmatok? Nem teszik meg ezt a vámosok is? És ha csak a testvéreiteknek köszöntök, mi az, amivel többet tesztek? Nem teszik meg ezt a pogányok is? Ti legyetek olyan tökéletesek, mint amilyen tökéletes a ti mennyei Atyátok! Mt 5, 38-48

 

Tomóceusz Katatiki vagy Gyagya?

Tomóceusz Katatiki vagy Gyagya?

Mottó: Ne szálljatok szembe a gonosszal. Nemde, fura tanács, legalábbis első hallásra. Ki is a gonosz? – kérdezhetnénk, hogy tisztázzuk a dolgot. Mit szóltok ehhez a változathoz: Ne szálljatok szembe a nácikkal. Neville Chamberlain megpróbálkozott vele. Az eredmény a müncheni egyezmény volt. Rossz sajtója van az utókorban. Ne szálljatok szembe a kommunizmussal – ez lehetne egy másik változat. Lenin hasznos idiótáknak nevezte az erre hajlamos nyugati politikusokat. Beneš, az áldozat – aki sem a náciknak, sem a kommunistáknak nem állt ellen – utólag 1945-ben a prágai Hradzsin ablakából kitekintve az épen maradt városra, állítólag úgy nyilatkozott: Milyen szép. Megmentettem. Igen, a csehek ’68-ban sem álltak ellen. Jobban jártak, mint mi kuruckodó magyarok? Persze Jézus nem politikai tanácsokat osztogatott. Nem is az appeasement szószólója volt, az elhíresült Adjátok meg a császárnak, ami a császáré mondásával. Még csak nem is békülékenységre hívta fel híveit. Ennél sokkal többet követelt tőlük. Mert elszenvedni a sértéseket, tűrni a megalázást nem feltétlenül az alázat jele. Lehet a gyávaságé is. De felkínálni a másik arcunkat már bátorságot feltételez. Az ellenség szeretete pedig hősiességet és olyasfajta nagylelkűséget és lelki szabadságot, amely már nem lemondás a viszonzás és kölcsönösség, az adok-veszek csereberéről, hanem azonosulás a feltétel nélkül szerető, tékozlóan és számítás nélkül nagylelkű Istennel.

Csak egy pofon

Csak egy pofon

A napokban a TV újra mutatta Fábri Zoltán Az ötödik pecsét című filmdrámáját. A háború végnapjaiban Budapesten egy kocsmában búsmagyarkodó és filozofálgató négy búsmagyar kispolgár egy tanmese álcájában és ürügyén épp témánkról kezd beszélni: Ellen kell-e, ellen lehet-e állni a gonosznak, akit egyikük, az órásmester által kitalált zsarnok, Tomóceusz Katatiki, testesít meg. A nem is olyan költő kérdés így hangzik: Ha újra megszülethetnének, kinek a sorsát vállalnák magukra: a kegyetlenkedő rabszolgatartóét (Tomóceusz Katatiki), akinek a legcsekélyebb lelkifurdalása nincs, amikor rabszolgáit bántalmazza, sőt, úgy érzi, korának erkölcsei szerint megfelelően viselkedik? Vagy a rabszolgáét (Gyugyu), akit gazdája megnyomorít és megszégyenít, ám aki mindezeket tűri, mert szenvedésének viselésével bizonyos erkölcsi fölényt érez magában gonosz urával szemben, önmagát tiszta és ártatlan áldozatnak érezve.

A borozó asztaltársak nem akarnak a kérdéssel foglalkozni, próbálnak kitérni előle, és végül nem képesek egyértelmű állásfoglalásra. Van, akinek mégis álmatlan éjszakát okoz, és aki megosztja gyötrődését feleségével, van, akit csak a túlélés érdekel, hisz az oroszok már spájzban vannak, és naponta felzúgnak a bombázókat jelző légvédelmi szirénák, és van, aki az aktatáskájába rejtett oldalast szeretné szeretője elől elrejteni, hogy vigasztalásul hazavigye aggódó feleségének.

Gyugyu, a meggyötört kisember szerepét csak a hozzájuk csatlakozó háborús rokkant, a fényképész vállalja magára. Elvileg. Valójában feljelenti a társaságot a nyilasoknak. Ott jól összeverik és megalázzák őket. Hirtelen mind Gyugyuk lesznek. A cinikus kihallgató tiszt, akit Latinovits Zoltán mesterien alakít, velük akarja bizonyítani tanoncának, aki a jelek szerint egyetemi diákja civilben, hogy a tömegkorszakban nincs veszélyesebb, mint az arctalan tömeg, a sok ezer Gyugyu. De meg lehet törni őket. Kísérletezik velük, hogy ezt bebizonyítsa nyilas inasának. Megígéri, hogy szabadon bocsájtja őket, ha hajlandók, akár csak jelképesen, megpofozni egy halálra ítélt rabot, akit a nyomozó terroristának mond. Ellenségnek, akit Jézus szerint szeretni kell. S lám, négyük közül hárman, a gyávák és a cinikusak, nem vállalják a félhalott rab megcsúfolását. Az emberi méltóság tisztelete tiltja nekik. És Tomóceusz Katatiki kitalálója viszont igen. Összeszedi minden erejét, hogy meglegyintse a vérző foglyot, aki nem véletlenül krisztusi vonásokat visel. A filozofáló nyilasnak ez elég. A néző pedig tudja, amit sem a diadalát ünneplő nyomozó, sem az életüket vesztett rabtársak nem tudnak, hogy a különc órás nem csak sajt kisgyermekeiért felelős, hanem nála rejtegetett zsidó gyerekekért is. Őértük lesz Gyugyu. S a néző magával viheti a konfliktust: Gyugyu legyen, vagy Tomóceusz Katatiki. Más szóval odanyújtsa-e bal arcát?  S tudja-e szeretni a két elfajzott bölcsészt, akik a tankönyveket lecserélték egyenruhára, és hatalom ittasan kísérleteznek társadalmi filozófiákkal?

  1. FEBRUÁR 19. 
Reklámok
No comments yet

Szólj hozzá!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s